70li Yılların Manisa Valisi'nden Çarpıcı Anlatım 

Ahmet Balkan Trt Roportaj

Ahmet Balkan 24 Ekim 1973 tarihinde Manisa'ya vali olarak atanmış ve Manisa'da 4 yıl boyunca valilik görevini yapmıştır. Ardından 5 Haziran 1977 yılında Manisa'daki görevini tamamlamıştır.

Balkan'ın TRT Arşiv'de bulunan, Manisa'daki Ahtapotlar ve Kemikten Melodiler cemiyetlerine dair röportajı izleyenlerde derin bir merak uyandırdı.


Balkan videoda iki cemiyetten genel olarak şöyle bahsediyor;

1970Ler Manisa (2)

Ahtapotlar için;  "Saçı ensesine kadar uzun, zülüfleri uzun gençlerden oluşan (erkeklerden) gayri resmi cemiyet. Bir araya geliş sebepleri tamamen özel, Manisa'da istedikleri gibi hanımlarla, genç kızlarla arkadaşlık etmek ve buna hiç kimsenin müdahale etmesine izin vermemek." diye yorumlar yapıyor.

Kemikten melodiler için ise;  "Ahtapotlar grubuna direnen, bu grubun karşısında yer alan, ismini vurdukları zaman kemikten ses çıkıncaya kadar inletmeyi hedeflemelerinden alan bir cemiyet. Nerede ahtopatlar cemiyetinden birini görürlerse eziyet etmeye ant içmiş bir teşkilatlanma. Ahtopatların kadınlarla iletişimine mani olma niyetindeler." diye bahsediyor.

Ahtapotlar Cemiyeti

Ahmet Balkan röportajında o dönemin emniyet müdürü ile bir araya gelerek ahtapotları takip etmeye başladıklarını söylüyor. Ve çözüm olarak ahtapot cemiyetinden olduğunu düşündükleri insanların saçlarını kesmeye başladıklarını anlatıyor.

Ahtapotlar Ve Kemikten Melodiler-1

Operasyonları devam ederken Ahtopatlar'ın ve Kemikten Melodiler'in kendi aralarında anlaşıp Ulu Park'ta buluşarak barıştıklarını söylüyor. Meydana berber getirip birbirlerinin saçlarını ve favorilerini kestiklerini belirtiyor. 

1970Ler Polis

Fakat olaylar böyle kapanmıyor ve halk "Kadınlara kızlara bu uzun saçlar ne demeye gidiyormuş" diyerek ayaklanıyor. Halk gördükleri uzun saçlı cemiyet üyelerine saldırmaya başlıyor ve bu sefer emniyet cemiyet üyelerini kızgın halktan korumaya çalışıyor.


1970'li Yılların Manisa'sını Merak Ettiren Olay

Bahsi geçen video (TRT Arşiv YouTube kanalından alınmıştır):


Ahtapotlar ve Kemikten Melodiler Gerçek mi?

Manisa Valisi Ahmet Balkan

TRT ARŞİV'de yer alan bu videoyu izleyenler şok olduklarını, olay gerçek mi değil mi, bu bir mizah mı anlamadıklarını belirtiyorlar.

Videoda bahsi geçen cemiyetler ve yaşananlar gerçek mi değil mi bugün hala net bir şekilde bilinmemekte. Ahtapotlar ve Kemikten Melodiler 1970'li yılların Manisa'sı için kurgusal unsurlar barındıran şehir efsaneleri gibi düşünülüyor..

1970Ler Manisa

Fakat videoyu 70'ler Manisa'sını anlamak gibi bir amaçla izlediğimizde erkeklerin kadınlarla özgürce iletişimde olma arzusunun ya da saçı uzun erkek olmanın bir yanlış gibi algılandığını net şekilde görüyoruz. Bu bizlere 1970'lerin Manisa'sına dair ilk fikirleri sunuyor...

Ahtapotlar Ve Kemikten Melodiler (2)

Bu cemiyetlere ait detaylı resmi kaynaklar bulunmadığı için Salihli Sektör Gazetesi olarak Ahtapotlar ve Kemikten Melodiler'i bir yapay zeka aracına sorduk.

O da bizlere varsayımsal olarak ele alarak bu cemiyetleri cemiyetlerin adlarından ve 1970li yılların Manisa'sının toplumsal bağlamdaki durumundan esinlenerek harmanladı ve bir içerik sundu.

Gelin birlikte 70'ler Manisa'sını biraz daha yakından tanıyalım. İşte yapay zekaya göre Manisa’da 1970’lerde kurulan Ahtapotlar ve Kemikten Melodiler...


Ahtapotlar Cemiyeti: Manisa’da Gücün ve Kontrolün Simgesi

Ahtapotlar Ve Kemikten Melodiler (4)

Ahtapotlar, adını çok kollu, her alana yayılan yapısından alıyordu. Bu cemiyet, Manisa’nın ekonomik ve siyasi yapısında önemli bir etkiye sahipti.

Cemiyetin üyeleri, şehirdeki çeşitli alanlarda sessiz ama derin bir etki bırakıyordu. Kimilerine göre Ahtapotlar, karanlık işlere bulaşmış bir gruptu.

Ancak başka bir kesime göre, bu cemiyetin amacı Manisa’da düzeni sağlamak ve şehri kontrol altında tutmaktı. Ahtapotlar, gücünü sosyal hayatta ve özellikle iş dünyasında hissettiren bir topluluk olarak tanınıyordu.


Kemikten Melodiler Cemiyeti: Sanatla Direniş

Ahtapotlar Ve Kemikten Melodiler (3)

Ahtapotlar cemiyetinin karşısında ise Kemikten Melodiler yer alıyordu. Bu cemiyet, daha çok sanatsal ve kültürel bir direniş hareketi olarak öne çıkıyordu. Üyeleri, müzik, edebiyat ve sanatla iç içe olan insanlardı.

Kemik, hayatın sabitliğini, melodi ise bu sabitliğe karşı koyan sanatın gücünü temsil ediyordu. Kemikten Melodiler, Ahtapotlar’ın kontrol ve güç arayışına karşı sanatı ve kültürü bir kalkan olarak kullanıyordu.


Ahtapotlar ve Kemikten Melodiler Arasındaki Çatışma

Ahtapotlar Kemikten Melodiler Cemiyetler

Manisa’nın sosyal yapısında derin etkiler bırakan bu iki cemiyetin çatışması, sadece ideolojik farklarla sınırlı kalmadı. Ahtapotlar ve Kemikten Melodiler, zamanla sosyal ve kültürel arenada ciddi bir rekabet içerisine girdi. Ahtapotlar, şehirdeki etkinlik alanlarını genişletmek için her türlü yolu denedi; buna karşılık Kemikten Melodiler, sanatı bir direniş aracı olarak kullanarak bu baskılara karşı durdu. 

Bir efsaneye göre, 1975 yılında Manisa’da düzenlenen bir kültürel etkinlik, bu iki cemiyet arasındaki tansiyonun zirveye ulaşmasına neden oldu. Ahtapotlar, etkinliği kendi amaçlarına hizmet etmek için kullanmak isterken, Kemikten Melodiler buna karşı çıkmıştı. Bu olay, iki cemiyetin çatışmasını derinleştirdi ve şehirde uzun süre konuşulacak bir gerilime neden oldu.

Ahtapotlar ve Kemikten Melodiler’in Mirası

1970Ler Manisa (3)

Günümüzde, Ahtapotlar ve Kemikten Melodiler cemiyetleri hakkında çeşitli şehir efsaneleri anlatılmaya devam ediyor. Ancak bu iki topluluğun 1970’ler Manisa’sında bıraktığı etki, yerel tarih açısından önemli bir yere sahiptir.

Ahtapotlar, güce ve kontrol arayışına dayanan bir yapıyı temsil ederken, Kemikten Melodiler, sanat ve kültürün gücünü simgeleyen bir direniş hareketi olarak hatırlanmaktadır. Manisa halkı, bu iki cemiyetin arasındaki çatışmayı, dönemin sosyal ve kültürel yapısındaki bölünmelerin bir yansıması olarak görmektedir.

Bu Cemiyetler ve Kadınlar Arasındaki İlişki

1970Ler Kadinlar

Valilik duyurdu: Manisa’da düğün yasağı Valilik duyurdu: Manisa’da düğün yasağı

Ahtapotlar cemiyetinin 1970'lerdeki amacı, tam olarak net bir şekilde belgelenmiş veya tarihsel kaynaklarda açıkça tanımlanmış olmasa da, cemiyetin adından ve dönem bağlamından hareketle çeşitli çıkarımlar yapılabilir.

Ahtapotlar cemiyetinin adının "ahtapot" gibi çok kollu ve her tarafa yayılan bir yapıyı çağrıştırması, cemiyetin gücü ve etkisini genişletmek istediğini, cemiyetin amacının daha çok sosyal ve ekonomik hayatta nüfuz sahibi olmayı hedeflediğini gösteriyor olabilir. Bu elbette karşı cins ile ilişki ve iletişimi de kapsar.

Kadınlarla özgürce arkadaşlık etmek gibi bir hedef, cemiyetin amacını indirgeyen bir anlatım olacaktır Eğer Ahtapotlar Cemiyeti'nin amacı kadınlarla daha serbest ve toplumsal normlardan bağımsız ilişkiler kurmak ise, bu durum, dönemin muhafazakâr yapısına karşı bir tepki ya da sosyal özgürlük arayışının bir parçası olarak görülebilir.

O dönemde Türkiye'de ve haliyle Manisa'da toplumsal cinsiyet rolleri ve kadın-erkek ilişkileri konusunda oldukça katı normlar söz konusuydu, bu nedenle Ahtapotlar cemiyeti gibi bir grubun böyle bir amaç gütmesi, mevcut düzenle ve sosyal normlarla bir çatışmayı da beraberinde getirmiş olabilir.

Ve tam da ön görüldüğü gibi karşıt ve engelleyici bir grup olarak Kemikten Melodiler cemiyeti ortaya çıkmış olabilir.

Kaynak: ÖZLEM SUCU